9 toptips voor starters in de horeca

Grote probleem van de horecasector zijn de lage overlevingskansen. Amper 56% overleeft de eerste 5 jaar.

De UNIZO-startersadviseurs geven elke kandidaat-starter 9 tips mee om over na te denken.

Bezint eer je begint:
Denk op voorhand goed na over het concept van de zaak. De zaak moet ingebed zijn in de omgeving. Zorg er ook voor dat je het niet om de haverklap moet veranderen. Dat is zeer verwarrend voor de klant. Een te uitgebreide kaart biedt de klant veel keuzemogelijkheden maar zorgt ook voor langere wachttijden. Houd ook rekening met periodiciteit. Een zaak in toeristisch gebied of aan de kust zal niet elke dag evenveel volk lokken.

Zoek naar lijken:
Neem je een zaak over? Laat deze grondig doorlichten door een expert. Misschien rust er een zwaar brouwerijcontract op de uitbating en nekte dat je voorgangers. Of misschien moest de zaak sluiten omdat er zonder de vereiste vergunningen gewerkt werd?

Leef niet uit de schuif:
Hetgeen mensen besteden in je zaak is niet je winst of je loon. Daarvan moet alles betaald worden: grondstoffen, inrichting, huur of afbetaling, SABAM, personeelskosten, je sociale bijdragen, de vergunning voor je terrasruimte, … Laat je dus bijstaan door een gespecialiseerd accountant of boekhouder; liefst iemand die ervaring heeft met horecazaken. Vergeet niet: de horeca is de sector met het meeste aantal stopzettingen.

Solo of samen?
Denk goed na of je de zaak van je dromen alleen de baas kan. Een broodjeszaak met bediening kan je op de middag niet alleen aan. Besef ook dat geschikt en gemotiveerd personeel vinden niet evident is in deze veeleisende sector. Maak ook dat je zelf iets kan doen. Ben je niet geschoold, dan ben je afhankelijk van een chef. En, zelfs al ben je een steengoede chef, dat maakt van jou nog geen goede manager.

Praat met je personeel:
Horeca is per definitie een sector met een “ziel”: de eigen stijl, sfeer, bediening, etc. zijn zeer essentiële belevingswaarden voor de klant, die deel uitmaken van het product. Vergeet als werkgever in de horeca niet om regelmatig met je personeel te spreken over deze ziel, over jouw passie: wat is het profiel dat je de klanten wil bieden, waarin zit voor jou de klantentevredenheid? Jouw ziel en passie overbrengen naar (potentiële) medewerkers is essentieel om een hoge graad van betrokkenheid en identificatie met je zaak en haar waarden te verkrijgen. Communiceren, dus! Probeer je medewerkers ook maximaal te betrekken bij het beleid: uitproberen van een nieuw gerecht, vernieuwde aankleding van de consumptieruimte, manieren om wachtende klanten het wachten aangenaam te maken, etc.

Horeca is niet alleen maar rozengeur en maneschijn:
Bij jobs in de horeca komen vaak de negatieve kantjes naar buiten: vele lange uren, in de hitte van de keuken op een voorschoot groot, onregelmatige uren, werken op momenten dat de meeste mensen plezier beleven, zware werkdruk op momenten wanneer er veel volk is, etc. Investeer voldoende in het tegen-discours. De positieve kanten zijn direct contact met mensen, klantentevredenheid optimaal kunnen bevorderen, deel uitmaken van een lifestyle dienstverlening/product waar je fier op kan zijn, vaak ook vrij zijn van werkuren op momenten dat anderen werken, ...

Laat je werknemers bijleren:
Een biercursus, een wijncursus laten volgen, ... terwijl zij hun stielfierheid daarmee opkrikken, profiteer je zelf van hun betere deskundigheid om met de klanten te kunnen communiceren en hen te adviseren.

Het verschil zit ‘em in kleine dingen:
Investeer in kleine dingen die de fierheid over hun vak èn het imago van de zaak combineren: mooie en nette werkkledij waardeert hen op, maar is meteen ook een meerwaarde voor de zaak.

Uw personeel is uw eerste ambassadeur:
Werk creatief met incentives en spoor hen zo aan tot een commerciële attitude. Geef hen bijv. zelf gelegenheid om mét partner enkele keren op het jaar van de meest exclusieve maaltijd in uw zaak te komen genieten 'als gast', tegen zeer voordelige voorwaarden. Geef hen de gelegenheid om aan vrienden, familie of kennissen een voordelig 'kennismakingsmenu' te kunnen aanbieden, en maak van hen naast kok of kelner commerciële vertegenwoordigers die nieuwe klanten aanbrengen.

Nadere info over de startersservice

Preventie Menulink: